[designpanel] Prophecy door VBAT
- Design
- 4 okt 2016 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DesignpanelPackaging design
- 4 okt 2016 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Een bijzondere opdracht in ons themanummer over design. Voor de 60ste verjaardag van de vader van de koning van Bhutan mocht VBAT het cadeau ontwerpen: een vergulde fles whisky. Voor de andere gasten werden er 3.000 flessen zonder het gouden patina gereserveerd. De Ravenkroon diende als inspiratie voor de vorm, rond de buik waken vier goden over de inhoud en op de hals vliegt een raaf. De raaf die 300 jaar geleden voorspelde dat het 34-jarige bewind van de vader van de huidige koning zijn land geluk zou brengen. De fles bevat 60 centiliter: 1 voor elk levensjaar. De eindeloze knoop rond het etiket symboliseert eeuwigdurend geluk. Wat denkt ons panel van dit cadeau?
MARKETEERS
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens
Wat een enorme eer voor VBAT. Een complexe opdracht van grote symbolische betekenis. Het totaalplaatje ziet er indrukwekkend en tegelijkertijd overwhelming uit. Er zijn zoveel tradities in het design verwerkt, dat de afzonderlijke elementen bijna niet te herkennen zijn en dat vind ik zonde. Puur technisch lijkt de fles daarnaast meer op een mooie likeurfles dan een whiskyfles. Maar het is VBAT vergeven, in z’n totaliteit klopt het toch wel weer. Met alle pracht en praal is het een uniek ontwerp geworden, dat op een mooie manier z’n feestelijke doel als geschenk absoluut dient! Daarom een 8 voor dit ambachtelijke cadeau.
Rapportcijfer: 8
Marc van Eck, partner Business Openers
Tja, dit is oprecht bijzonder, grotesk haast. Zo'n opdracht is voor een designer natuurlijk het walhalla. Of we als wereld zoiets moeten toejuichen, vraag ik me af. Maar goed, als je als designer zo'n vraag krijgt en dit ethisch verantwoord vindt, moet je natuurlijk all the way gaan en dat is zeker gebeurd. Een absurde vraag krijgt een absurd antwoord. Ik krijg de indruk dat het uitstekend past bij de briefing, het is bijzonder, koninklijk en allerlei mystieke elementen hebben een plek gekregen. Ik zie de koning na het opdrinken van de heerlijke whisky de fles zo maar weggooien bij de glasbak, mochten ze die hebben in Bhutan. Persoonlijk vind ik het niks, maar dat doet er niet toe. Het past bij de briefing en verdient dus een eerlijke 10.
Rapportcijfer: 10
Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters
Het verhaal is prachtig: een raaf die 300 jaar geleden al het succes van de vierde koning aankondigde, maar waarom Schotse whisky en niet een lokaal gedistilleerde whisky of een perfect gebrouwen Bhutaanse drank? Erg ver gezocht en dat geldt ook voor de fles, hoe mooi hij ook is. Design moet authentiek zijn, het verhaal vertellen en niet het verhaal verzinnen om een mooie fles heen. Wat ik echter wel erg mooi vind, is het presentatiefilmpje, met een versimpelde tekenversie [zie marketingtribune.nl, red.], maar toch karakteristiek in een Centraal-Aziatische stijl. Alles bij elkaar een 6,5 voor de moeite.
Rapportcijfer: 6,5
DESIGNERS
Steven de Cleen, ProudDesign
Het lijkt wel een jongensboek - Dutch design voor de koning van Bhutan. Ten eerste natuurlijk gefeliciteerd met zo’n mooie opdracht, dat zie je niet vaak, het resultaat echter wel vaker. Een mooie bewerkte fles met een necklabel en waxsluiting; Famous Grouse heeft ook zo’n mooie limited edition. Het verhaal achter deze fles klopt, maar het resultaat voelt teveel als een logisch gevolg van de historische informatie, niet als een verrassing. De briefing zit te letterlijk in het resultaat, misschien heeft de opdrachtgever een (te) belangrijke invloed op het resultaat gehad? Grafisch worden er wel veel verschillende stijlen door elkaar gebruikt, die niet per se passen bij de flesvorm. De grafische invulling maakt de fysieke fles niet sterker, maar zwakt hem juist af. Wat ik ook vreemd vind, is dat er Schotse whisky in zit en geen lokale drank. Fraai als opdracht, maar voor mij niet als resultaat.
Rapportcijfer: 5
Stijn Braun, Mountain
In alle opzichten een cadeau. Ook als opdracht waar iedere designer van droomt, maar lang niet altijd mee uit de voeten kan. Dit vraagt om vakmanschap, verbeelding en finesse. Zaken die bij elkaar moeten komen om mystiek en waardigheid op een juiste manier over te dragen en dat is gelukt. Het culturele en spirituele erfgoed is overal voel- en zichtbaar, met (op het label) subtiel een whiskysignatuur. Prachtige detaillering in idee en vormgeving, zoals de Ravenkroon en de centiliter per levensjaar. Al moet je je als niet-Bhutaan wel eerst even inlezen. Het lakzegel met de gele linten lijkt door de koning te zijn aangebracht om persoonlijke authenticiteit te waarborgen. Héél chique. Beoordelend als cadeau, met achterliggend verhaal is het zeer geslaagd. In het whiskyschap tussen andere flessen zal ie minder opvallen. Maar goed, dat gaat wellicht nooit gebeuren.
Rapportcijfer: 9
Erik de Graaf, Millford
Een verpakking beoordelen die speciaal is gemaakt voor de 60ste verjaardag van de vader van de koning van Bhutan. Met ook nog eens een verhaal dat erbij verteld wordt vol met de meest schitterende symbolieken. Wat moet ik als nederige creatief daar nog over zeggen? Toch een poging. Als gezegd, het verhaal achter dit bijzondere verpakkingsdesign is prachtig. Over elk element is nagedacht en is iets moois te vertellen. Maar levert het ook een geslaagd design op in de ogen van vakgenoten? De fles vind ik schitterend van vorm evenals de manier waarop het halslabel zijn plek heeft gevonden en de cap is een mooie vondst. De lintjes zijn een mooi detail. Grafisch ben ik minder onder de indruk. Zeker, er is veel zorg aan besteed, maar ik mis de verrassing, het onverwachte, waardoor ik even op het verkeerde been wordt gezet. Naar mijn gevoel zorgen alle symbolieken die er in gestopt zijn bovendien voor een designoverkill. Het had best een onsje minder gemogen, wat meer essentialisme. Erg doordacht en niet heel intuïtief. Maar goed, de vader van de koning was er zeer verguld mee. Van mij een 7 voor het design.
Rapportcijfer: 7
Edwin Visser, SoGood
Wat een prachtexemplaar! Hulde aan de ontwerper(s) en fantastisch dat je als Nederlands bureau zo’n opdracht binnenhaalt. Met zo’n limited edition, bedoeld als eenmalig cadeauartikel, heb je geen zorgen over hoe het zou werken op het schap en dat de consument wellicht zou willen weten weten waar die whisky vandaan komt. Het is terecht een kritische kanttekening te plaatsen over de gegeven context. In het boek Hungry Planet van Peter Menzel laat de fotograaf doorsnee families zien uit diverse landen met al hun boodschappen voor de maaltijden voor één week. Het rijkste zijn de Duitsers met 500,07 dollar per week. Het gezin uit Bhutan staat op de één na laatste plaats met 5,05 dollar. De foto’s zijn prachtig, informatief, verhelderend en ontluisterend tegelijk [zie marketingtribune.nl, red]. Dit is de grote familie uit Bhutan met hun wekelijkse rantsoen:
©2006
Op de verjaardag van de vader van de koning van zo’n land zou je hopen dat ook de straatarme bevolking iets meegekregen heeft van alle verspillende rijkdom. Voor hen is de prophecy niet uitgekomen.
Rapportcijfer: 9
Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.
Eerder beoordeelde designs:
Dettol
Robeco SummerNights
Brouwers
Nemo
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024